Friday, May 1, 2009

orang atas orang bawah, berani kah kita ?

Berubah atau perubahan membabitkan dua pihak. Pertama orang yang membuat perubahan dan orang yang menerima perubahan. Kedua2nya mestilah benar2 berani untuk menerima segala bentuk perkataan dan perbuatan yang ikhlas daripada kedua2 belah pihak jika benar 2 ingin berubah.Tidak kira samada kita berada dimana,diatas,dibawah,didepan ,dibelakang,
dikanan atau dikiri. Walau dimana sekalipun posisinya kita harus berani menerima dan memberi pandangan/cadangan demi untuk berubah kepada yang lebih baik.
Orang di atas jangan merasakan pendapat/pandangan dia saja yang betul/benar maka yang dibawah mesti mengikut apa saja arahannya. Apakata minta dulu pendapat/pandangan dari bawah supaya dapat disuaikan dengan kemahuan yang diatas. Seboleh mungkin serapkan kemahuan yang di bawah kerana mereka yang akan lebih merasainya apabila sesuatu perkara telah diputuskan.
Orang bawah perlulah memberikan keyakinan yang penuh kepada orang diatas untuk membuat keputusan yang sewajarnya untuk kebaikan semua kerana mereka juga akan mengkaji dengan sedalamnya akibat dan risikonya sesuatu keputusan yang akan mereka lakukan. Sudah tentu ianya akan mengambil kira kepentingan orang ramai seluruhnya.
Soalannya ?
Betul ke orang2 diatas ini benar2 berani/ikhlas untuk mendengar rintihan mereka yang dibawah. Masa bila orang2 diatas ini nak mendengar rungutan mereka yg dibawah pula? Perjumpaan2 yang kebanyakannya di adakan ialah majlis bagi orang2 dibawah mendengar ucapan2 dari orang diatas. Maka terngangalah orang dibawah mendengar ucapan yang berapi2 dari orang diatas dengan bahasa yang kadang2 tak dapat difahami oleh orang dibawah yang mendengarnya.
“rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan” / “rakyat dan parti memerintah kerajaan “
Ayat pertama slogan diatas adalah rakyat. Apakata kita ubah aturcara majlis2 atau program2 dimana kita selalunya menjemput pemimpin2 untuk hadir merasmikannya dengan dimulakan dengan mendengar rintihan/permasaalah/persoalan daripada mereka yang dibawah sebelum pengacara majlis menjemput pemimpin2 untuk memberi ucapan dan ucapan2 tersebut mestilah dapat menjawab persoalan yg ditimbulkan oleh mereka tadi atau sekurang2 nya memberi maklum balas kepada perkara2 yang mereka perkatakan. Orang2 dibawah juga faham bahawa bukan semua perkara dapat diselesaikan dengan secepat mungkin tetapi sekurang2nya permasaalahan mereka secepat mungkin diketahui atau dalam maklum pemimpin2 yg sudah tentu akan sedaya upaya membantu menyelesaikannya.
Sekiranya ada perkara2 baru yg hendak d laksanakan untuk rakyat , eloklah dapatkan pandangan/pendapat dari rakyat seramai mungkin atau yang akan terlibat. Ini mungkin akan mengambil masa tetapi sekiranya di terima oleh mereka tentunya akan mendapat sambutan yang sepenuhnya. Begitu juga sekiranya tidak diterima maka kerajaan tidak akan membazirkan wang dengan melaksanakannya tanpa mendapat sambutan/penerimaan rakyat.
Apa macam ? nak berubah ke atau nak kena ubah.
Bersambung………………………………………………………….UMNO dan Perubahan

2 comments:

  1. Dahulu siapa...capai apa? jangan bikin tak serupa cakap sudah lah...semoga kepimpinan UMNO cepat sedar dari lenanya...Aaaammminnn...

    ReplyDelete
  2. rakyat dah berubah
    melayu dah berubah
    bumiputera dah berubah
    peribumi dah berubah
    PENGUNDI dah berubah
    AHLI UMNO ??

    ReplyDelete