Monday, March 9, 2009

ALLAH hom masol li a'la saiyidina muhammad wa a'la ali saiyidina muhammad

assalamualaikum wbt
alhamdulillah hirobbila'lamin
ALLAHhommasollia'la saiyidina Muhhammad, waa'la ali saiyidina Muhhammad.

hari ini kita semua menyambut ulang tahun hari kelahiran junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW yg telah di utuskan oleh ALLAH yg membawa rahmat keseluruh alam.
marilah kita sama2 bermuhasabah dgn merenung kedalam diri kita sejauh manakah ajaran2 yg dibawa oleh Rasullullah SAW telah kita laksanakan baik dlm fardhu a'in atau kifayah. mana yg lebih kita dahulukan antara keduanya. hanya kita dan ALLAH sahaja yg mengetahuinya.
marilah kita sama2 memperbetulkan arah dan tujuan perjuangan kita dalam bermasyarakat supaya ianya seiring atau selari dengan ajaran yang dibawa oleh Rasullullah SAW supaya ianya kelak dapat menambah berat neraca timbangan kebaikan utk kita di hari akhirat.
seperkara yg amat susah utk di sematkan didlm hati kita ialah keikhlasan yg sebenar2nya. kadang2 keikhlasan yg pada awalnya akan bertukar menjadi sebaliknya akibat provokasi sesetengah pihak yg terpaksa dijawab atau di beri penjelasan. kebelakangan ini jika bantuan yg di berikan tidak di war2kan terutama oleh pihak tertentu maka akan ada pihak lain yg akan mengatakan bahawa pihak tertentu tidak memberikan bantuan. begitu juga dgn si penerima bantuan yg telah pun menerima bantuan dari pihak berwajib atau org persaorangan tetapi masih inginkan bantuan pihak lain lalu akan menyatakan bahawa ianya tidak menerima apa-apa bantuan pun setakat ini.
oleh itu marilah kita sama2 di setiap peringkat masyarakat bermula dari orang/pihak yg wajib memberi bantuan, pengurus bantuan, penyelaras bantuan sehinggalah kepada penerima bantuan untuk menyematkan keikhlasan dlm tindakan kita supaya ALLAH memudahkan urusan kita di akhirat nanti. nyatakanlah yg benar walaupun ia pahit, jgnlah kerana inginkan kelebihan utk kita maka kita menafikan kebenaran tersebut. cuma kebenaran yg hendak kita tampilkan itu mestilah kebenaran yg berpandukan fakta bukan kebenaran pada anggapan/fikiran kita sahaja. jika ianya kebenaran pada fikiran kita sahaja maka kita mestilah memberikan pertimbangan kebenaran kepada pihak lain.

mudah2han kita semua akan dapat menurut dan melaksanakan perintah ALLAH SWT serta mencontohi perlaksanaannya mengikut yg diajarkan oleh Rasullullah SAW kepada para sahabat2 baginda dan org yg soleh sebelum kita. semoga ALLAH SWT merahmati kita semua.

No comments:

Post a Comment