Tuesday, February 10, 2009

aku dan politik

sehari dua ini saya menerima sms dari sahabat2 yg sama2 mengerjakan ibadath haji bersama2 saya pada tahun 2003/2004 yang terkejut apabila membuka blog saya kerana kebanyakannya menceritakan hal politik. mereka sedikit terkejut kerana semasa di sana saya sangat kurang bercerita mengenai politik walaupun ada antara mereka kerap bercerita mengenainya tetapi saya bersikap berdiam diri tanpa komen. pada saya cerita2 politik boleh menggangu ketenangan utk kita khusyuk dalam beribadath. kalau boleh cerita2 di tanah air kita tinggalkan di klia dan boleh kita ambil semasa kita pulang nanti. sedangkan waktu tenang pun sukar utk kita khusyuk inikan pula bila bermacam perkara berada dalam pemikiran kita. hanya pd ALLAH lah kita pohonkan kekhusyukan dalam beribadath. sesungguhnya hanya orang2 yg terpilih saja dapat sepenuhnya memisahkan diri dari hal dunia semasa beribadath. semoga kita semua menjadi orang2 yang terpilih itu, insyaALLAH.
bermasyarakat/berhubungan/politik sudah menjadi darah daging saya kerana semasa berumur 17 tahun lagi saya suda bergiat secara aktif tambah pula saya di besarkan dalam keluarga yg rumput di laman tak perlu di tebas/potong kerana kebiasaan orang ramai datang bertandang kerumah datuk saya ( tok jantan ) meminta bantuan/pertolongan/pandangan/nasihat dan sebagainya sebagai keperluan utk mereka bermasyarakat. mereka ini pula sentiasa berpakai seragam kemas terutama semasa bermesyuarat dan ini menambah minat saya utk mengikut jejak mereka. tambahan pula ayahanda, ayahanda saudara dan kekanda saya juga terlibat dalam kegiatan ini. satu perkara yang uniknya ialah tiadanya dorongan dari sesiapa pun dari dalam keluarga saya untuk sesiapa pun di dalam keluarga untuk menceburi bidang ini. pandai masing2lah .kalau ada pun setelah mereka melihat kita boleh diterima oleh masyarakat. saya tidak pernah di ajar/suruh untuk berpolitik.
namun politik juga boleh membuat kita dibenci oleh masyarakat. sesungguhnya amat payah untuk menjadi pemimpin kerana sukarnya untuk menjadi yang dipimpin. hanya pada ALLAH saya pohon utk sentiasa memberikan petunjuk agar saya melakukan perkara yang diredainya.

No comments:

Post a Comment